آموزش جدول ضرب چهارم دبستان
یکشنبه 3 تیر 1397 ساعت 05:57 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست علی اکبری | ( نظرات )

یکی از مهمترین مفاهیم درسی در پایه سوم ابتدایی مفهوم جدول ضرب می باشد. شاید آموختن جدول ضرب برای خیلی از دانش آموزان سخت به نظر آید،اما اگر با کمی دقت و علاقه به طور عمقی به این مفهوم پی ببرند،در آینده به راحتی می توانند مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند و از دریافت پاسخ ها لذت ببرند.برای آموزش صحیح جدول ضرب رعایت نکات زیر الزامی است.

  • قبل از هرچیز باید دانش آموزان را با مفهوم دسته بندی و تعداد اعضای هر دسته آشنا کرد.
  • لازم است در آموز جدول ضرب اصل تدریجی را رعایت نمود و از شتابزدگی به شدت پرهیز کرد.
  • همکاری والدین و افزایش علاقه کودک به یادگیری عامل مهمی در یادگیری صحیح جدول ضرب می باشد
  • تنوع طلبی در آموزش ، استفاده از بازی و روش های نمادین در ریاضی نیز به یادگیری سریع تر جدول ضرب کمک می کند.
  • پرهیز از تند خویی ، تنبیه و پرخاشگری اثر مطلوبی خواهد داشت
  • هر معلمی ممکن است با روش خاص خود جدول ضرب را تدریس کند.

ما در اینجا به چند روش متداول برای آموزش این مفهوم اشاره می کنیم :

معلم سه حلقه پلاستیکی می آورد و از دانش آموزان می خواهد شش توپ را به طور مساوی در این سه حلقه قرار دهند. ( میتوان به حیاط مدرسه رفت و به جای توپ ها خود دانش آموزان در حلقه ها قرار بگیرند)

معلم می پرسد:

چند دسته داریم؟…..

در هر دسته چند توپ قرار دارد؟….

چند بار تعداد حلقه و توپ ها را تغییر می دهیم همین کار را به طور نیمه مجسم روی تخته رسم می کنیم این قدر ادامه می دهیم که دانش آموز تفاوت تعداد دسته ها و تعداد اعضای هر دسته را بیاموزد.

از دانش اموزان می خواهیم با استفاده از وسایل دور ریختنی مانند دکمه، تخته ، مهره و… روی مقوا دسته های مساوی بسازند مثلا: دو دسته چهارتایی یا چهار دسته دوتایی به کلاس بیاورند.

در کلاس پرسش و پاسخ را ادامه خواهیم داد:

از دانش آموزان می خواهیم به کنار تخته آمده و پنج دسته سه تایی گردی رسم کنند این سوالات کمک می کند تا کودکان با دسته بندی آشنا شده و پایه ی آموزش جدول ضرب محکم گردد.

بی شک کودکان به وسیله بازی هم علاقه بیشتری به یادگیری نشان می دهند و هم مطالب را بهتر درک می کنند، بنابرین نکات ذیل نیز در یادگیری این مفهوم موثر است:

بازی اسب و سوارکار : در این روش که در حیاط آموزشگاه و در زنگ ورزش انجام می گیرد.

دانش آموزان به صورت ستونی ایستاده و یک دانش آموز دیگر به نام سوارکار در ابتدای صف و روبه روی دانش آموزان می ایستد. آنگاه سوارکار ضربی را بیان می کند همه ی دانش آموزان فکر کرده سپس سوارکار با دویدن، دست خودش را به یکی از دانش آموزان می زند و دانش آموزی که حکم اسب را دارد باید سریع جواب ضرب را بیان کند اگر صحیح بود با دویدن خودش را به جای سوارکار رسانده و ضربی را بیان می کند و بازی به همین روند ادامه پیدا می کند.

خط بازی با ضرب: در این روش معلم می تواند در زنگ ورزش روی زمین خطوطی را طراحی نماید و اعداد را از ۰ تا ۹ در خانه ها بنویسد. آنگاه دانش آموزان را به دو گروه تقسیم نموده تا در مقابل یکدیگر قرار گیرند و از هر گروه می خواهد یکی یکی و به نوبت با پرش در دوخانه از دوست گروه مقابل بخواد که جواب این ضرب را بیان کند اگر درست گفت گروه امتیاز می گیرد و در غیر این صورت امتیاز به گروه مقابل داده می شود. در این روش علاوه بر بازی و رقابت دانش آموزان به تفکر نیز واداشته شده و ضرب را بهتر یاد می گیرند.

بازی با تاس: در این روش ابتدا معلم تاس های مکعب شکل را از قبل تهیه نموده و جواب ضرب ها را روی وجه های تاس به صورت تصادفی و در هم می نویسد که حدود بیست مکعب می شود آنگاه دانش آموزان را گروه بندی کرده و به هر گروه تعدادی تاس می دهد تا خود دانش آموزان تاس را بیاندازند و ضرب مربوط به جواب را بیان کنند؛ اگر درست بیان نمود می تواند برای جایزه دوباره بیاندازد وگرنه نوبت دانش آموز بعدی می شود. این عمل ادامه پیدا می کند و حتی تاس ها ی دانش آموزان نیز با یکدیگر عوض می شود.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic